موسسه پژوهش فنآوری و مشاوره گارتنر در گزارشی به این نتیجه رسید که صنعت موسیقی باید CD را بهعنوان یک فورمت مورد تقاضا کنار گذاشته و بیشتر به توزیع دیجیتالی روی آورد.
این موسسه تحلیلی گزارشی را با عنوان «کریسمس 2008: آخرین سال فروش CD» منتشر و حقایق، آمار و توصیههایی را در مورد تغییر جهت به سوی توزیع موسیقی دیجیتالی منتشر کرد. /font>
طبق گزارش گارتنر فروش CD در بازارهای جهان به سرعت در حال کاهش است و بعید به نظر میرسد بازگشتی داشته باشد به طوری که درصد درآمد رسانههای فیزیکی مانند CD و DVD-A در آمریکا از 91 درصد در سال 2005 به 77 درصد در سال گذشته کاهش یافت. /font>
این مساله با ضریب نفوذ پهنای باند بیشترملی و دسترسپذیری بیشتر از طریق دستگاههای قابل حملی مانند تلفن ها همراه شد از این رو باید تفکر «نخست دیجیتال» بهکار گرفته شود. /font>
به اعتقاد تحلیلگران شرکتهای موسیقی میتوانند تنها با فروش CDهای درخواستی و انتشار آهنگها و آلبومها به صورت آنلاین و سرمایهگذاری برروی رونق شبکههای اجتماعی هزینهها را کاهش دهند. /font>
گارتنرهمچنین به شرکتهای موسیقی توصیه کرده مجوزهای جامع و انعطافپذیری را برای بهینهسازی خدمات آنلاین طرح کنند. /font>